Header Ads

Time management-ul treburilor casnice pentru femeia ocupata



autor: Melania Coman

In zilele noastre, femeile sunt presate de timp mai mult decat oricand in istoria existentei umane. Intre viata profesionala, care e din ce in ce mai stresanta si detine cel putin jumatate din oricare zi (daca punem transportul catre si de la serviciu si timpul alocat pauzelor, precum si micile treburi casnice), odihna si viata personala – daca mai ramane ceva, femeia de astazi alearga, munceste, mai alearga putin si cade obosita la finalul zilei...
Si se intreaba: „Oare unde s-a dus ziua?”
Cui nu i s-a intamplat sa participe la o discutie despre fitness, citit sau orice fel de hobby, la care macar o persoana dintre cei prezenti sa nu spuna: „A... as vrea si eu sa... citesc / fac sport / crosetez... Dar stiti, eu nu am timp de asa ceva...”
Suna cunoscut, asa-i?
Si totusi... Timp ar fi. Insa adevarata provocare este modul cum il utilizezi...
Aceeasi persoana care ar vrea sa citeasca, sa faca sport sau sa croseteze (in lipsa de altceva... voi puteti sa alegeti hobby-urile voastre pe care nu le-ati mai practicat de 100 de ani), intrebata care ii sunt obiceiurile inainte si dupa ce vine de la serviciu si in timpul liber (Care timp liber, Doamne iarta-ma? Nu ti-am spus ca nu am nici un pic de timp liber?), v-ar putea insira urmatoarele activitati, care ii mananca tot timpul:
-                      Deschid televizorul si ma uit un pic, stii... pana adorm...;
-                      Sun pe X, Y sau Z si stau la povesti despre cate in luna si in stele...;
-                      Deschid calculatorul si ma relaxez...
Nu zau...
Doamnele mele presate de timp si domnii mei ocupati...
Cu totii avem acelasi buget de timp – 24 de ore pe zi... La fiecare miez de noapte, clepsidra se intoarce din nou si nisipul incepe sa curga intr-o noua zi. Alte 24 de ore, pe care noi alegem cum le vom petrece.


libris.ro%20

Noi alegem cand ne ducem la culcare, cand ne trezim, ce facem imediat dupa ce ne-am trezit (adica... apasam un snooze la telefon, sau ne ridicam din pat si intampinam ziua cum trebuie) si ce facem pe tot parcursul zilei...
Iar daca nu alegem noi ce urmeaza sa facem... e simplu... Aleg altii pentru noi.
Pentru ca voi sa preluati controlul asupra celei mai mari parti a timpului vostru, pentru ca voi sa fiti cei care au citit ultimul roman pe val, au vazut ultimul succes de box office, si-au intalnit prietenii la o piesa de teatru, au crosetat o fusta si 3 pulovere si si-au definit muschii abdominali, am pus la cale cateva lucruri usor de facut, chiar si pentru cel mai ocupat si important director, cu costuri minime si cu rezultate uimitoare...
Singura conditie pentru ca aceste lucruri sa functioneze este sa le aplicati, cu incapatanare si cu indarjire in fiecare zi de acum incolo...
Iata ce aveti de facut pentru a va usura munca:
1)                  Cumparati-va un caiet sau o agenda sau un planner si niste chestii de scris care sa va placa... (Sau puteti folosi pixuri normale, insa pe bune! Va aruncati intr-o aventura, deci ar trebui sa celebrati chestia asta!)
2)                  Stabiliti care sunt lucrurile pentru care vreti sa aveti timp – un curs care va intereseaza, serialul preferat, clubul sotiilor disperate, vizite la parinti, un spectacol de teatru, orele de zumba sau o carte care v-a trezit interesul si notati-va CAND vreti ca aceste lucruri sa aiba loc. Stabiliti si lucrurile pe care vreti sa le faceti cu partenerul si cu familia / copiii... (de obicei e bine sa ii intrebati si pe ei...) Restul treburilor vor fi planificate pe langa aceste lucruri importante pentru voi si nu invers...
3)                  Stabiliti care sunt sarcinile casnice care TREBUIE facute de voi, doamnelor... (cumparaturi, gatit, spalat, calcat, curatenie, culcat copil / trezit copil, etc.) si vedeti daca chiar TREBUIE sa le faceti voi sau ar putea fi usor-usor delegate altora...
Paranteza... Daca simtiti ca aspiratul si cumparaturile pot fi puse in sarcina partenerului dumneavoastra, dati-i de stire lucrul acesta. Nu probabil, ci mai mult ca sigur, atunci cand va inhamati cu toate treburile casei, iar partenerul nu prea face nimic, suferiti nu doar din cauza lipsei de timp, ci si din cauza frustrarilor ca... voi faceti totul.
Retineti ca nimeni nu v-a obligat sa faceti totul singure, planificati ce se poate planifica si delegati ceea ce poate fi delegat...
Inchidem paranteza si continuam cu explicati planificarii a ceea ce se poate planifica...
4)                  Planificati ceea ce poate fi planificat... adica shopping-ul pentru casa, curatenia si aspiratul, spalatul hainelor, calcatul si gatitul...
Un exemplu simplu de cum isi planifica unele doamne weekend-ul este acesta: sambata curatenie, spalat si gatit, iar duminica shopping pentru saptamana urmatoare si calcat... Si uite de-aia nu au timp sa citeasca sau sa croseteze... desi combinatia treburilor casnice este una cat se poate de adecvata...
Traim intr-o lume in care confortul nostru a ajuns la culmi nebanuite – pentru o femeie din Evul Mediu, probabil ca spalatul si curatenia – si ce sa mai zicem despre gatit – erau chin zilnic, nu alta... Insa acum avem acces la produse care ne ajuta sa facem aceste treburi mult mai rapid si cu efort minim din partea noastra, oricand. Ca sa nu mai spunem ca acum exista firme care furnizeaza serviciile cu pricina, daca ni le putem permite si consideram ca raportul cost / beneficiu este unul favorabil noua.
Ideea este sa va gasiti cat mai multe optiuni si sa le aveti in vedere. Timpul vostru este mai important.
Mai in gluma, mai in serios, puteti oricand sa mancati raw (adica fara sa gatiti), sa va cumparati haine care nu se sifoneaza si sa spalati rufele miercuri la 1 dimineata... Desi nu recomandam aceste lucruri, ele sunt optiuni perfect viabile pentru orice femeie ocupata...
Ceea ce va recomandam, totusi, este sa va stabiliti o zi de curatenie si spalat, o zi de cumparaturi generale, doua sau chiar trei zile de gatit si sa solicitati si sa si obtineti ajutorul celorlalti membri ai casei...
5)                  Delegatul... cea mai grea parte a managementului timpului pentru oricine, nu doar pentru noi...
Mai intai, fiti recunoscatoare ca aveti pe cineva caruia sa ii delegati din sarcinile casnice zilnice sau saptamanale... Si prin asta vreau sa va ganditi de ce nu v-am recomandat hainele care nu se sifoneaza, dieta raw si spalatul rufelor la 1 dimineata...
Fie ca este vorba despre partenerul de viata, fie ca este vorba despre copiii mai mici sau mai mari, sprijinul in ceea ce priveste treburile casnice va fi castigat prin lupte grele, sau folosindu-va de o strategie de tip morcov / nuia... Oricum, va trebui sa negociati pentru fiecare lucrusor pe care vreti ca celalalt sa il faca, deci pregatiti-va sufleteste pentru a argumenta si intari fiecare solicitare de ajutor.
NB: Pentru linistea voastra, doamnelor, puteti sa ii amenintati pe cei dragi ca vor manca doar morcovi si mere si ca nu vor mai vedea in viata lor camasi curate – ce sa mai zicem de camasi calcate, si se vor inneca in dezordine... S-ar putea sa functioneze...
Faceti un tabel, a carui prima coloana va contine toate sarcinile casnice – cumparaturi, gatit, curatenie, aspirat, spalat, calcat, trezit/culcat copil, verificat teme, etc. si stabiliti pe coloanele ramase, urmatoarele:
·                     CINE – responsabilul pentru realizarea sarcinii cu pricina;
·                     CAND – ziua din saptamana cand respectiva sarcina trebuie indeplinita;
·                     CUM – nivelul de calitate al lucrului rezolvat;
·                     RECOMPENSA – nu bani...
Exemplu: spalatul rufelor, care poate fi delegat adolescentului dumneavoastra rasfatat, va avea loc in fiecare joi dupa amiaza si va fi considerat un succes daca toate sosetele sunt imperecheate la final si daca nu au existat accidente coloristice... Recompensa poate fi mersul impreuna la un film, iesit cu rolele, o ora in plus in oras cu prietenii sau orice va mai trece prin cap, inclusiv ca va veti mai gandi la cercelul pe care vrea sa si-l puna in limba.
6)                  Feedback, follow-up si perseverenta...
Dupa ce va lansati in aceasta aventura a managementului timpului vostru, cel mai important lucru este sa va concentrati pe prioritati si sa nu faceti din tantar armasar, mai ales atunci cand nu este cazul... Nu TREBUIE sa gatiti mereu trei feluri de mancare plus desert, o bluza se poate purta de doua ori, iar hainele nesifonabile se gasesc peste tot... De asemenea, ordinea poate fi mentinuta, cu putin timp investit...
Dar timpul petrecut cu cei dragi (partener, copii, parinti, prieteni), cartile pe care le veti citi, bucuria unui spectacol de teatru, sanatatea castigata ca urmare a practicarii unui sport si puloverele crosetate stangaci de mana voastra sunt prioritatile voastre si acestea trebuie urmarite cu perseverenta...
In speranta ca acesti sase pasi de time management pentru acasa va fi de ajutor, iata si un link unde veti gasi o introducere in aceasta arta provocatoare de gestiune a timpului si chiar mai multe instrumente care sa va ajute sa determinati unde va aflati acum si unde ar trebui sa fiti in echilibrul eu-profesie-familie-odihna...

In PowerPoint aici - https://app.box.com/s/ab6173882a66e3950ee1, si in format audio – aici - https://app.box.com/s/49a6a270a1633cfb7236...

In inteleptele cuvinte ale lui John F. Demartini: „Daca nu iti construiesti ziua in jurul prioritatilor tale, vei ajunge sa finalizezi prioritatile altora.”

Un comentariu:

Astept cu interes comentariile voastre