01 februarie 2012

Tot ce trebuie sa stii atunci cand cumperi online



Comertul online, in Romania, este inca foarte slab dezvoltat, cu mult sub media europeana. Partea buna este ca se afla in continua crestere de la an la an. 
Principalul motiv pentru care romanii evita inca sa cumpere online este neincrederea in comercianti. Pentru a evita surprizele neplacute atunci cand plasati o comanda online, trebuie sa verificati urmatoarele aspecte:

1. Datele de identificare ale firmei.
Pe site trebuie sa existe datele complete de identificare a firmei. In general le gasiti in sectunea "Despre noi" sau "Contact". Trebuie sa fie afisate: numele firmei, CUI, adresa completa, numar de telefon.

2. Livrare
Cititi pe site care sunt metodele de livrare si cosul acestora. 
Unele magazine online livreaza doar prin intermediul curierilor, altele ofera si livrarea prin Posta Romana (mai ieftina). Sunt magazine care ofera livrare gratuita indiferent de valoarea comenzii, unele au livrare gratuita peste o anumita valoare a comenzii, iar altele au costuri fixe de livrare. 
Taxele de livrare pot sa difere si in functie de modalitatea in care efectuati plata. Pentru un magazin online, plata la livrare este mai costisitoare, datorita tarifului de ramburs. De aceea, pot oferi un tarif mai mic pentru plata online sau prin transfer bancar.
Timpul de livrare este un aspect important. Pentru magazinele care au produsele pe stoc, livrarea se face, in general, in 1-2 zile lucratoare prin curier si 3 - 5 zile lucratoare prin posta. Daca produsele nu sunt pe stoc, timplul de livrare poate sa ajunga si la cateva saptamani.


3. Metode de plata
Majoritatea magazinelor online din Romania ofera posibilitatea de plata la livrare, tocmai pentru a compensa neincrederea nostra in ceea ce priveste comertul online. In celelalte tari europene aceasta metoda aproape ca nu mai exista.
O alta metoda de livrare este plata online, cu cardul. Aceasta ar trebui sa fie si la noi, cat de curand, cea mai utilizata metoda. Site-urile folosesc platforme securizate de efectuare a platilor, astfel riscurile sunt minime. Daca totusi aveti retineri in a plati cu cardul, va puteti face un card pe care sa il folositi doar pentru astfel de achizitii, pe care il alimentati pe platforma online oferita de banca, exact inainte de efectuarea platii, si doar cu suma necesara.
O a treia metoda utilizata o reprezinta plata prin transfer bancar. Magazinul online va trimite o factura proforma pe e-mail, efectuati plata in contul bancar al firmei, iar comanda va fi livrata abia dupa confirmarea platii.
Exista si plata prin SMS, in general pentru produsele cu un pret mic de achizitie.Trimite-ti un SMS de o anumita valoare, iar suma va aparea pe factura de telefonie sau vi se va retrage din creditul de pe cartela SIM.
Alte metode, cum ar fi PayPal sunt mai putin utilizate in Romania.

4. Politica de returnare
Conform legislatiei din Romania, orice consumator poate returna produsul achizitionat in termen de 10 zile, indiferent de motiv. Produsul trebuie sa fie in stare perfecta, fara urme de folosire, si in ambalajele originale.
Unele produse nu pot fi returnate, cum ar fi lenjeria intima, din motive de igiena. De aceea, este bine sa cititi pe site politica de returnare a magazinului de pe care intentionati sa cumparati.
In general, returnarea unui produs se face trimitand coletul inapoi, prin acelasi curier prin care l-ati primit, fara ramburs. Firma trebuie sa verifice starea produsului inainte de a va returna contravaloarea lui. Banii ii veti primi in contul bancar, intr-un anumit termen, stabilit de fiecare magazin. Veti primi doar contravaloarea produsului, nu si taxele de transport platite, asta daca magazinul nu ofera alte conditii pentru a va incuraja achizitia.
Daca ati beneficiat de livrare gratuita, iar magazinul accepta returnarea produsului prin posta, atunci veti plati doar aproximativ 2,5 lei.

5. Descrierea produselor
Descrierea produselor trebuie sa contina toate detaliile relevante despre produs.
Pentru imbracaminte si incaltaminte, este bine sa consultati cu atentie "Ghidul marimilor" pentru a alege masura potrivita. Daca aveti neclaritati, cel mai bine este sa contactati magazinul pe chat-ul live, pe mail sau telefonic. Intrebati de dimensiunile exacte al produsului in cm (bust, talie, sold - pentru haine, lungimea interioara - pentr uincaltaminte)

6. ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor)
Pe fiecare magazin online trebuie sa existe un link catre ANPC. Acest lucru arata ca sunt de buna credinta. Oricand puteti reclama un magazin online care nu respecta legislatia in vigoare la ANPC. Reclamarea se face simplu, trimitand un mail la agentia din localitatea unde se afla magazinul (gasiti adresele de email pe site-ul ANPC) sau telefonic. Puteti merge si personal dar presupune mai mult timp pierdut.

Daca magazinul online va pune la dispozitie toate informatiile necesare, atunci puteti comanda online fara probleme.

Pentru a vedea avantajele comertului online cititi si articolul:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Astept cu interes comentariile voastre